Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Voor producenten van waterstof

Welkom bij VertiCer, het loket voor de certificering van duurzame energiedragers. 

Bent u producent van waterstof, of bent u van plan dit te worden? Wij helpen u graag op weg! Op deze pagina leest u wat u moet doen om Garanties van Oorsprong te ontvangen voor de geproduceerde waterstof 

Wat doet VertiCer?

VertiCer is in Nederland de instantie voor het verstrekken van Garanties van Oorsprong (GvO) voor duurzame energiedragers en Certificaten van Oorsprong (CvO) voor niet-duurzame elektriciteit. Een GvO is het enige bewijs dat energie op een duurzame manier is opgewekt. Een CvO is het enige bewijs dat elektriciteit uit fossiele bronnen is opgewekt. Zowel GvO’s en CvO's kunnen worden verhandeld. VertiCer is het centrale punt voor alle zaken rondom deze certificering. 

Voor meer informatie, bekijk de veelgestelde vragen. 

Registratie als producent van waterstof 

Om in aanmerking te komen voor Garanties van Oorsprong registreert u zich als producent bij VertiCer. Ook moet uw installatie goedgekeurd zijn door de netbeheerder of het meetbedrijf en moet VertiCer deze goedkeuring registreren.

Stappenplan registratie producent waterstof

  1. U kunt uzelf als producent aanmelden door het registratieformulier in te vullen.  
  2. U ontvangt de algemene voorwaarden van VertiCer.  
  3. U ontvangt een activatielink voor uw account op de VertiCer waterstof omgeving. Na activatie stelt u uw wachtwoord in en vult u de benodigde gegevens aan. VertiCer keurt uw registratie vervolgens goed.  
  4. U meldt uw productie-installatie aan bij VertiCer. Dit doet u door het getekende vaststellingsformulier en het goedgekeurde meetprotocol te mailen naar [email protected]. Het vaststellingsformulier kunt u hier vinden.  
  5. VertiCer beoordeelt de aanmelding van uw productie-installatie. Wanneer alle documenten juist en volledig zijn ingediend, schrijven wij uw productie-installatie in. Uw waterstof productie-installatie is definitief geregistreerd. 

    Producent account registreren

   

Acties uitvoeren

Inloggen MyVertiCer

  

Uw productie-installatie is ingeschreven. Wat nu? 

Meetwaarden
De meetwaarden van uw waterstof-installatie worden maandelijks door uw meetbedrijf aan VertiCer doorgegeven. VertiCer verwerkt aangeleverde meetwaarden voor uw installaties.  

Welke rapportages indienen?
Kijk in het overzicht 'Rapportageverplichting' of u voor uw productie-installatie rapportages moet indienen. 

Veelgestelde vragen

Wat is de status van de aanmelding van mijn productie-installatie?

Heeft u uw productie-installatie aangemeld? In MyVertiCer onder 'Mijn productie installaties' kunt u de status zien van al uw productie-installaties. Onder het overzicht staat de uitleg van de status.

Klik hier om naar MyVertiCer te gaan.

Waar kan ik mijn productie-installatie (elektriciteit en thermisch) terugvinden met een einddatum op of vóór 1-1-2022?

Vanwege de overgang naar ons nieuwe portaal in oktober 2023, zijn alle registraties die op 1-1-2022 een geldige status hadden en/of lopende aanvragen, waarbij de registratieperiode de datum 1-1-2022 ook overschrijdt, overgezet naar het nieuwe portaal. Dit is de reden waarom u in het nieuwe portaal mogelijk niet alle historische gegevens van uw inschrijvingen terugziet.

Om u de gelegenheid te geven om alsnog de gegevens van vóór 1-1-2022 in te zien, kunt u deze raadplegen in ons 'oude' portaal. 

Historie raadplegen voor elektriciteit en thermisch:

  • Zakelijke registraties met eHerkenning: klik hier
  • Particuliere registraties met IDIN: klik hier.
  • Particuliere registraties met OwnIDP: klik hier.
Mijn inschrijving voor mijn productie-installatie verloopt bijna of is verlopen. Wat moet ik doen?

U moet uw productie-installatie opnieuw aanmelden via MyVertiCer. Kies uw rol in de menubalk om naar MyVertiCer te gaan en uw productie-installatie aan te melden.

De gegevens van mijn productie-installatie zijn gewijzigd. Wat moet ik doen?

U kunt alleen uw handelaar wijzigen in MyVertiCer. Als uw productie-installatie is gewijzigd, moet u deze opnieuw registreren via MyVertiCer. Kies uw rol in de menubalk om naar MyVertiCer te gaan. 

Wij staan voor u klaar.

Wij helpen u graag verder. Bekijk de meest gestelde vragen, of neem contact op met onze servicedesk als u het antwoord niet hebt gevonden.

Veelgestelde vragenContact opnemen